سیستم اعلام حریق یا اعلان حریق کدام درست است؟
نوشته شده توسط : ادمین جهان صنعت گستر

سیستم یا دستگاه اعلام حریق به مجموعه ای از تجهیزات آتش نشانی که هماهنگ با هم جهت خبر دادن و آشکارسازی وقوع حریق در محیط سازمان یا هر مکان دیگر عمل می کنند، گفته می شود. از جمله خدمات قابل ارائه توسط هایپر صنعت فامکو در کنار فروش تجهیزات اعلام حریق، طراحی انواع سیستم اعلام حریق و همچنین نصب و اجرای سیستم اعلام حریق می باشد.
سیستم اعلام حریق یا اعلان حریق کدام درست است؟
اگر بخواهیم به معنی لغوی اعلام حریق یا اعلان حریق توجه کنیم باید بیان کنیم اعلان حریق در لغت به معنی ظاهر کردن و آشکار کردن و اعلام حریق در لغت به معنی هشدار دادن یا آگاه کردن است. از آنجایی که عملکرد این سیستم به صورت آشکار کردن حریق است اعلان حریق درست است. همچنین برای تجهیزاتی مانند آژیر و فلاشر که وظیفه آگاه کردن را دارند اعلام حریق استفاده می شود. اما به طور عمومی این دو واژه معادل هم هستند و با یک مفهوم مشترک استفاده می شوند.
سیستم اعلام حریق هوشمند چیست؟
سیستم اعلام حریق هوشمند مجموعه ای از تجهیزات آتش نشانی است که به هم متصل شده و کامل کننده کار یکدیگر هستند که به وسیله این تجهیزات وجود خطر یا رخداد حادثه را هشدار می دهد. همان طور که بالاتر ذکر کردیم نوعی از سیستم اعلام حریق آدرس پذیر به عنوان سیستم اعلام حریق هوشمند شناخته می شود.
تجهیزات آتش نشانی از جمله دتکتور ها با توجه به وجود دود یا حرارت داده هایی از محیط اطراف جمع آوری می کنند که این داده ها به صورت سیگنال هایی به کنترل پنل یا دستگاه مرکزی اعلام حریق فرستاده می شود. کنترل پنل به عنوان هسته سیستم اعلام حریق این داده ها را بررسی می کند و دستور اعلام حریق را به دستگاه های هشدار دهنده همچون آژیر و فلاشر ارسال می کند. در واقع کنترل پنل راه ارتباطی بین دستگاه های آشکارساز و دستگاه های هشدار دهنده است.

عملکرد سیستم اعلام حریق سنس
همانطور که می دانیم سیستم اعلام حریق در دو نوع سیستم اعلام حریق دستی و سیستم اعلام حریق اتوماتیک وجود دارد. نحوه عملکرد سیستم اعلام حریق دستی با نحوه عملکرد سیستم اعلام حریق اتوماتیک بسیار متفاوت است. در سیستم اعلام حریق دستی نحوه عملکرد به این صورت است که با فشار دادن شستی توسط کاربر آژیر به صدا در می آید و افراد موجود در محل آگاه می شوند. اما در سیستم اعلام حریق اتوماتیک عملکرد به این صورت می باشد زمانی که دتکتورها دود یا حرارت را سنس کنند به کنترل پنل اطلاع می دهند و کنترل پنل دستور هشدار را به آژیر و فلاشر می دهد و با فعال شدن این دو تجهیز اعلام حریق صورت می گیرد.

مزایای سیستم اعلام حریق هوشمند
سیستم اعلام حریق هوشمند قابلیت اتصال به دیگر تجهیزات امنیتی ساختمان را دارد.
نگهداری و تعمیر سیستم اعلام حریق هوشمند هزینه کمی به همراه دارد.
به صورت 24 ساعته ساختمان را مانتیور می کند.
در سیستم اعلام حریق هوشمند امکان این وجود دارد تا حساسیت تجهیزات آشکار کننده توسط شخص تنظیم شود.
سیستم اعلام حریق هوشمند احتمال بروز آتش سوزی را تشخیص می دهد.
با تشخیص به موقع آتش سوزی از خسارات سنگین جانی و مالی جلوگیری می کند.

لینک های مرتبط:
سیستم اعلام حریق آریاک
بیم دتکتور
اعلام حریق آدرس پذیر

 





:: بازدید از این مطلب : 137
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 18 شهريور 1402 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: